Креативність – це не божественний дар, яким володіють лише обрані. Мислити нестандартно й генерувати ідеї може кожна людина незалежно від роду діяльності та досвіду, соціального статусу, віку, статі та хобі. Креативне мислення дано кожному.
Креатив системний і технологічний за своєю природою, а ось творчість – стихійна. Його каталізатор – натхнення, порив творця створювати й творити, не переслідуючи комерційної вигоди і не спираючись на потреби цільової аудиторії. У креативу завжди є завдання і спрямованість на цільову аудиторію. Плід креативу – це готове вирішення певного завдання нестандартним способом або продукт, який має комерційну, функціональну, соціальну або будь-яку іншу мету.
У цій статті ми розглянемо, як креатив використовується в бізнесі, які проблеми розв’язує та які методики для цього застосовуються.
НАВІЩО БІЗНЕСУ КРЕАТИВ?
Креативний підхід – це ще один інструмент для діючого та початкуючого бізнесу. Застосовується там, де стандартні методи вирішення бізнес-завдання не працюють. Використовуючи креативний підхід, стартап може:
• створити оригінальний продукт або послугу;
• залучити інвесторів;
• нестандартно заявити про себе в бізнесі;
• витончено обійти конкурентів.
Вже діючий бізнес за допомогою креативу може розробляти або удосконалювати продукти/послуги, підвищити продажі, оптимізувати бізнес-процеси, отримати додаткову конкурентну перевагу, мобілізувати і згуртувати співробітників. Усього цього можна досягти, застосовуючи креатив? Так. За допомогою регулярного тренування креативу ми розвиваємо гнучкість мислення, культивуючи в собі вміння відмовитися від шаблонної парадигми ухвалення бізнес-рішень.
ТРЕНАЖЕРИ КРЕАТИВНОСТІ
Креативне мислення – це вроджена здатність мозку, тренуючи та розвиваючи його, ми можемо досягти більшого. Як професійний спортсмен, який готується перемогти на змаганнях, дотримується тренувань і режиму, так і регулярне тренування креативу, системність й усвідомлений підхід до генерації ідей забезпечує гнучкість і швидкість у формуванні нестандартних рішень для будь-яких завдань.
Методик, способів і підходів для розвитку креативного мислення існує багато. Сьогодні ми розповімо про основні три: дизайн-мислення, ТРВЗ і латеральне мислення.
Загалом вони допомагають:
• прискорити процес створення нових ідей і нестандартних підходів;
• значно розширити кількість генерованих ідей;
• обійти ментальні блокади і впоратися з шаблонністю мислення;
• нестандартно вирішити проблему або завдання, а в разі, якщо вирішити завдання не вийде – розширити погляд на проблему.
Креативний підхід систематизує процес пошуку нових ідей, задає правильний напрям думок і підвищує ймовірність отримання нестандартного вирішення завдання. Порівняємо бізнес з тихим полюванням. Кожен грибник мріє знайти Білий гриб. Але якщо ходити уторованими стежками в лісі, ймовірність знайти цінний гриб дуже мала: до вас тут уже були інші мисливці. Якщо діяти за тими ж принципами в бізнесі, що й конкуренти, їх не оминути. І тим більше не створити оригінальних продуктів або послуг. А якщо звернути зі знайомого шляху в гущавину лісу, пройтися новими стежками, ймовірність знайти цінний гриб збільшується. Ось ці торовані доріжки – це шаблони мислення, які звужують наш погляд на проблему, змушуючи ухвалювати стандартні рішення. Застосовуючи креативний підхід, звертаючи зі знайомого шляху в гущавину, ми отримуємо новий шлях до розв’язання завдання, минаючи шаблони, стандарти та ментальні бар'єри.
ДИЗАЙН-МИСЛЕННЯ АБО МИСТЕЦТВО СПІВПЕРЕЖИВАННЯ
Дизайн-мислення – це практико-орієнтований підхід для поліпшення існуючих систем, продуктів або послуг через співпереживання до людини та її досвіду. Наприклад, якщо ми хочемо поліпшити умови громадського транспорту, нам необхідно стати на місце пасажирів і зрозуміти, що саме викликає дискомфорт, а що краще не змінювати. Креативний процес за цим методом передбачає 5 кроків:
• Емпатія. Головне завдання – визначити емоційні та фізичні потреби людей, зрозуміти їх думки та мотивацію. Ця інформація необхідна для розв’язання проблем конкретних людей, а не нашому стереотипному уявленню про них. Одним з методів пошуку інформації може бути глибинне інтерв'ю.
• Фокусування. Усвідомлення і структурування отриманої інформації, сегментування інсайтів (інсайт – прихована правда про поведінку людини), постановка завдання.
• Генерація ідей. На цьому етапі важливо згенерувати й зафіксувати максимальну кількість ідей, спрямованих на закриття інсайта.
• Прототипування. Створення прототипів ідей, розробка сценарію та умов користувальницької взаємодії.
• Тестування. Тестування прототипу на фокус-групі та отримання зворотного зв'язку.
ЛАТЕРАЛЬНЕ МИСЛЕННЯ. КРЕАТИВНИЙ СТРИБОК У ВИСОТУ
Притичиною для створення проривних ідей є патерни мислення. Це свого роду зразки, що знаходяться в нашій свідомості, які задають модель сприйняття інформації. Наприклад, якщо ми чуємо слово «мати», то в свідомості кожної людини виникає портрет своєї матері. Але ж це могла би бути Мати Тереза або Діва Марія. Наш мозок не хоче напружуватися, у нього завжди готове стандартне рішення – патерн. Патерни мислення контролюють увагу і звужують світогляд, провокуючи стандартну реакцію і стандартні способи розв’язання завдань.
Наш розум віддає перевагу передбачуваному способу вирішення проблеми, слідуючи знайомому шаблону. Латеральне мислення руйнує патерни, розвиваючи здатність мислити нестандартно, ігноруючи звичну логіку та шаблони. Методика латерального мислення – це батут для здійснення креативного стрибка, провокуючого потік нестандартних ідей. Приземляючи кожну ідею, можна знайти оригінальне рішення, а якщо не вийде знайти рішення відразу, то наблизитися до нього. Цей підхід передбачає 4 кроки
• Фокусування на завданні.
• Генерація абсурдних ідей, застосовуючи методи: провокації, інверсії, виключення, заміни, гіперболізації та інші.
• Фільтрація ідей відповідно до 2 критеріїв: ефективність і незвичайність.
• Вибір однієї ідеї, що найбільш реалізується.
.
ТРВЗ. ВІД ПРОТИРІЧЧЯ ДО НЕСТАНДАРТНИХ РІШЕНЬ
Основна ідея Теорії розв’язання винахідницьких завдань (ТРВЗ) полягає в тому, що технічні системи розвиваються через виникнення та усунення в них суперечностей. Знаходячи та усуваючи протиріччя в системах, можна знайти нестандартне розв’язання. Головна вимога – в системі обов'язково має бути елемент, який необхідно поліпшити.
Прикладом технічної системи може бути мобільний телефон, що функціонує через взаємодію його складників. Соціальна система – це, наприклад, компанія, де співробітники, які посідають різні позиції та виконують різні функції, взаємодіють між собою.
ОДИН У ПОЛІ НЕ ВОЇН
Для рішення бізнес-завдань креатив є найбільш ефективним у командній роботі. Для цього формуються мультидисциплінарні групи, які вирішують завдання, застосовуючи одну з креативних методик. Учасники команд – співробітники компанії з різним бекграундом і компетенціями. Чим різноманітніше компетенції учасників, тим більш інноваційні рішення виходять. Проведення креативних сесій не тільки вирішує або задає напрямок конкретних завдань бізнесу, а й створює умови для тимбілдингу. Співробітники компанії – це ваш основний ресурс, мобілізувавши його, можна домогтися ефективних результатів у вирішенні завдань та об’єднати колектив.
Ми в 4Press не тільки застосовуємо креатив для вирішення бізнес-завдань, а й навчаємо наших клієнтів, як його задіяти. Регулярне проведення креативних сесій для наших клієнтів і навчання їх креативному підходу допомагає у вирішенні тих бізнес-завдань, з якими шаблонне мислення не справляється або справляється недостатньо добре.