Поняття та структура ціннісної пропозиції
Ціннісна пропозиція – один з інструментів підприємницького мислення, який є фундаментом будь-якого бізнесу та основою його бізнес-моделі. Це схематичний виклад головних цінностей та конкурентних переваг, які компанія несе для своїх споживачів. Продуманість ціннісної пропозиції та її актуальність на ринку – довгострокова гарантія процвітання вашого бізнесу.
Схема ціннісної пропозиції складається з двох сегментів: для споживача і для підприємця. Вони тісно взаємопов'язані і їх зв'язок є запорукою успіху продукованого компанією продукту або сервісу. Кожен з сегментів розділений на три блоки.
Споживчий сегмент присвячений мотивації клієнта до покупки та складається з наступних блоків:
• завдання, які повинні бути вирішеними за допомогою продукту або сервісу компанії;
• вигоди, які покупець хоче отримати в результаті використання продукту або сервісу;
• болі, які переслідують покупця під час використання або наміру скористатись продуктом або сервісом.
Підприємницький сегмент описує конкретний продукт чи послугу, які компанія пропонує своїм споживачам. Він охоплює наступні блоки:
• опис продукту або послуги, навколо яких фактично будується ціннісна пропозиція;
• вигодогенератори – властивості продукту або сервісу, які дають або наближають споживача до переслідуваних ним вигод;
• болевтамовувачі – властивості продукту або сервісу, які запобігають випробуваним споживачем болям під час використання або наміру скористатись продуктом або сервісом компанії.
Функції ціннісної пропозиції
Правильно вибудуваний лінійний зв'язок між двома ключовими сегментами ціннісної пропозиції допоможе генерувати нові ідеї для продуктів та сервісів компанії. І як наслідок, краще вирішувати споживацькі завдання, продукувати більше вигод та втамовувати більше болів. Також за допомогою схеми ціннісної пропозиції можна перевіряти свої продукти та сервіси на відповідність потребам, болям та вигодам споживача. Це дозволить уникнути інсайдерських оман з приводу цінності робіт компанії та розчарування актуальною ситуацією на ринку.
З допомогою схеми ціннісної пропозиції можна описати та провести аудит будь-якого бізнесу. Щоб зрозуміти, чи є ціннісна пропозиція і яка вона в вашій компанії, потрібно простежити зв'язок між завданнями, болями та вигодами споживачів на ринку і тими властивостями, якими наділений ваш бізнес. Наприклад, більшість компаній вирішують тільки функціональні завдання своїх споживачів, геть забувши про ще два види завдань — соціальні (для формування певного образу в суспільстві) та емоційні (для отримання певних емоцій та почуттів). Це призводить до неповного розуміння болів та вигод клієнтів, а значить і до обмеженого розуміння тих якостей та властивостей продукту або сервісу, які принесуть компанії найбільше цінності на ринку.
Ціннісна пропозиція повинна впливати на всю істоту вашого бізнесу. Якості продуктів та сервісів, виведені за допомогою аналізу завдань, болів та вигод споживачів повинні транслюватись у всій бізнес-моделі. Наприклад, якщо головними болевтамовувачами та вигодогенераторами ваших продуктів є швидкість, гнучкість та здатність до трансформації, то ці властивості повинні знайти відбиток у всіх інших сферах життєдіяльності компанії: корпоративній та партнерській політиці, офісі, комунікації і т. д.
Інструменти проєктування ціннісної пропозиції
Дослідження – головний інструмент для проєктування ціннісної пропозиції. Існує два напрямки для дослідження, які необхідно залучати одночасно: кількісна аналітика та якісна аналітика.
Кількісна аналітика дозволяє отримати загальні відомості про ситуацію на ринку та думки споживачів. Вона охоплює такі методи досліджень:
• аналітику відкритих джерел;
• анкетування;
• аналіз готових досліджень ринку.
Якісна аналітика відкриває глибшу картину ринку, допомагає докопатись до споживчих інсайтів та проаналізувати тренди.
Головними методами якісної аналітики є:
• глибинні інтерв'ю з покупцями, експертами ринку та працівниками компанії;
• відстежування трендів;
• спостереження за користувачами та користувацькими сценаріями.
Майбутнє ціннісної пропозиції
Ціннісна пропозиція, як і бізнес-модель – інструмент досить гнучкий та динамічний, який можна і потрібно періодично переглядати та допрацьовувати. Регулярний аналіз та трансформація ціннісної пропозиції забезпечать довготривалу актуальність та затребуваність вашої компанії на ринку.